Door: Erik Kriboo, Partner B2Bsure BV – Risk & Insurance management adviseurs
Als gevolg van Corona ondervinden steeds meer bedrijven betalingsproblemen. En als een bedrijf niet aan zijn betalingsverplichting kan doen is er altijd een tegenpartij die wellicht naar zijn centen kan fluiten. Oninbare facturen kun je verzekeren door middel van een kredietverzekering. Mits je aan de voorwaarden van de verzekering hebt voldaan. Zoals het aanvragen van een limiet op de betreffende afnemer en op tijd je aanmaningen hebt verstuurd. Kortom een perfecte oplossing zou je zeggen in deze economische malaise. Maar is het inderdaad een oplossing of trekken kredietverzekeraars nu massaal limieten in, verdubbelen ze de premie en kan je toch geen klant meer verzekeren?
Natuurlijk kijken kredietverzekeraars met een kritische blik naar de huidige situatie en monitoren de relaties waarop zij een limiet hebben afgegeven nog scherper. En ja de premies stijgen. In bepaalde hard getroffen sectoren zoals bijvoorbeeld de horeca is het lastig een limiet te krijgen. Toch hebben kredietverzekeraars geleerd van de economische recessie 2008/2009 en nemen hun verantwoordelijkheid. Dit doen zij onder andere door in gesprek te gaan met financieel zwakkere bedrijven en door goed onderzoek te doen. Daarnaast zijn zij in gesprek met de overheid om door middel van staatsgaranties limieten te kunnen blijven afgeven als onderdeel van het steunpakket van het kabinet. En als je in deze lastige tijd wel afnemers kunt verzekeren tegen een hogere premie dan kan dat toch een oplossing zijn!
Bij deze de belangrijkste voordelen van een kredietverzekering…
Een kredietverzekering geeft rust en zekerheid. Vooral in deze onzekere tijd is het prettig op voorhand te weten hoe het met je klant gaat. Onderdeel van de procedure van een kredietverzekering is de limietafgifte waarmee je deze informatie krijgt en waarmee je een afgewogen beslissing kan nemen. En niemand vindt het prettig om slecht betalende relaties na te bellen. Dat is voor veel relaties ook een reden om te kiezen voor een kredietverzekering. Het incasso traject kan je overlaten aan de verzekeringsmaatschappij waardoor je relatie met je klant minder onder druk staat. Daarnaast geeft het extra financiële ruimte door het verlagen van het debiteurenrisico en betere bankcondities. Voor relaties die veel zaken doen in het buitenland is een kredietverzekering zeker een optie. Immers hoe schat je de kredietwaardigheid in van een buitenlandse prospect? Kredietverzekeraars werken wereldwijd en hebben zodoende veel meer informatie.
Het opvragen van een offerte is gratis! Dat is misschien een open deur maar waarom zou je juist in deze tijd niet eens een offerte opvragen. Met een offerte heb je een idee van de premie die je moet betalen maar nog belangrijker, je krijgt 10 proeflimieten van je belangrijkste afnemers en daardoor een goed beeld van het risico dat je loopt.
Een kredietverzekering kan dus een optie zijn. Overigens alleen voor bedrijven die goederen leveren aan andere bedrijven, B2B dus. Vraag eens geheel vrijblijvend naar de mogelijkheden en condities, bij B2Bsure natuurlijk.