Door: Marcel Bezemer, Partner B2Bsure BV – Risk & Insurance management adviseurs
Het is al veel gezegd. Het zijn bijzondere tijden. Mensen realiseren zich nu misschien dat het verstandig is na te denken over de gevolgen van een groot - of klein - incident binnen hun organisatie. Sommige bedrijven hebben nu direct een probleem omdat alle inkomsten wegvallen. Anderen zullen het pas later gaan merken of zijn nu juist heel druk. En wat kan je eraan doen bij een bizarre gebeurtenis als deze? Het hebben van een Business Continuïteitsplan kan een goede bijdrage leveren om door een crisis te komen. Maar om nu tijd te nemen een dergelijk traject te doorlopen is misschien teveel gevraagd. Wat je wel kunt doen is goed te kijken wat er gebeurt en vast te leggen wat je helpt om door deze crisis te komen. Dergelijke zaken kunnen je helpen straks, wellicht samen met ons, een goed plan te maken.
Recente voorbeelden van zaken die nu bij onze klanten naar boven komen door de Coronacrisis:
- Een multinational moet nu direct de telefooninstallatie vernieuwen om thuis werken te kunnen faciliteren.
- Een call center organisatie moet met spoed een groot aantal laptops huren om het thuiswerken mogelijk te maken.
- Een bekende groothandel, die veel aan horeca levert, stelt zijn zelfbedieningsgroothandels open voor particulieren zodat ze hun rol kunnen spelen bij de voedselvoorziening, verse producten niet verloren gaan en ze de omzet op gang kunnen houden.
- Een machinebouwer richt zijn productielijnen zo in dat mensen zo min mogelijk contact hebben, anderhalve meter afstand kunnen houden.
Bovenstaande voorbeelden geven maar een zeer beperkt beeld van wat er allemaal gebeurt. Wij zijn ook heel nieuwsgierig naar voorbeelden die jij ons kan leveren en die we kunnen gebruiken om organisaties verder te helpen.
Onderstaand een stuk dat wij enige tijd geleden hebben geschreven over het maken van een continuïteitsplan.
Wat heb je aan een continuïteitsplan?
Wat heb je aan zoiets? Wat er gebeurt en de gevolgen daarvan zijn toch vrij onvoorspelbaar zul je zeggen. Voor een deel is dat ook zo. Er is een groot verschil tussen het uitvallen van de stroom, het onbereikbaar zijn van een locatie door een gaswolk,een pandemie zoals nu of een grote allesvernietigende brand. Toch zal je verbaasd staan van de maatregelen die je met elkaar kunt bedenken om de gevolgen van een calamiteit ingrijpend te verminderen.
Een bekende verzekeraar in Nederland heeft onderzocht dat het merendeel van de bedrijven het niet redden na een grote brand. Wij willen niet meedoen aan dergelijke bangmakerij. Duidelijk is dat een bedrijfsschadeverzekering (een verzekering tegen stilstand) belangrijk is, maar geen garantie om te kunnen overleven. Een goed doordacht plan is essentieel. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan vragen als: Wat kunnen we met onze klanten afspreken? Zijn er mogelijkheden toch te blijven leveren ook al kunnen we zelf niet produceren? Welke afspraken zijn er te maken met leveranciers. Zijn er maatregelen te nemen om kritische productiemiddelen, onderdelen of grondstoffen snel weer beschikbaar te hebben? Hoe heb je het met ICT geregeld en niet te vergeten met je personeel? Allemaal vragen die in een traject aan de orde zullen komen. Het doel is natuurlijk niet een vuistdik rapport op te leveren maar een concreet plan dat in geval van nood beschikbaar is en waarmee slimme doordachte maatregelen genomen kunnen worden.
Het is heel verstandig een keer met mensen binnen jullie organisatie stil te staan bij de continuïteit van jullie organisatie. De risico-adviseurs van B2Bsure helpen graag een dergelijk traject te begeleiden en samen het concrete continuïteitsplan met elkaar op te stellen.