Universiteit betaalt losgeld na cyberhack. Is Cybersecurity nog steeds een ver-van-mijn-bed-show?
Door: Erik Kriboo, Partner B2Bsure BV – Risk & Insurance management adviseurs
Op 11 oktober 2018 schreef ik de laatste blog over cybercime en hacken. Dit naar aanleiding van de Russische hack op het OPCW in Den Haag (Blog Russische Hack). Ik schreef dat we nu wel overtuigd zijn dat het ons kan overkomen. Volgens een onderzoek van Marsh (wereldwijde verzekeringsmakelaar) is voor driekwart van de bedrijven in Nederland cybercrime “het grootste risico”. Echter volgens dat zelfde onderzoek besteedt slechts 35% van de bedrijven aandacht aan het systematisch in kaart brengen van de gevaren van cybercrime. We zijn dus wel overtuigd maar doen er nog steeds te weinig aan. Want het is immers toch een beetje een ver-van-mijn-bed-show.
In het geval van de Universiteit was het betalen van het losgeld vele malen goedkoper dan het weken of maanden uit de lucht zijn. Het ging in dit geval om bijna € 200.000,-. Daarom dit onderwerp nog maar een keer op de agenda. Dergelijke losgeldbedragen zijn overigens gedekt op een cybercrime verzekering.
Hoe ziet cybermanagement eruit?
Cybermanagement steunt op 4 belangrijke pijlers:
Management – Draagvlak van directie en management is absoluut noodzakelijk om het belang actief uit te dragen binnen de organisatie. En om budgetten en menskracht in te willen zetten om “het grootste risico” aan te pakken.
Techniek – Firewalls, antivirussoftware maar ook monitoring en datamining geven je de mogelijkheid vreemde patronen in dataverkeer te herkennen en systeemprestaties te observeren.
Mens – Natuurlijk is de mens de zwakste schakel. De KPN Monteur die zijn onbeveiligde laptop bij een klant liet liggen. De laptop gaf toegang tot gevoelige documenten van de KPN. Dus bewustzijn ten aanzien van cyber security is nog belangrijker dan techniek.
Organisatie – Cyber security begint met governance en de organisatie. De verantwoordelijkheid voor dit onderwerp moet in de organisatie liggen en niet alleen bij het management. En als er iets gebeurt moet de organisatie crisismanagement kunnen bieden maar ook evalueren en bijsturen.
Laat ons je helpen dit onderwerp aan te pakken zodat je aan “het grootste risico” ook de juiste aandacht besteed.