De Duurzame Organisatie
Door: Peter Paul Leutscher RMiA en Peter Sinning RCDI®
Het gaat weer over duurzaamheid …….
Inmiddels is het begrip al zo platgetrapt dat sommigen adviseren om de term duurzaamheid niet meer te gebruiken. Het gaat ons echter niet zo zeer over het woord, maar over de essentie. Een duurzame organisatie gaat zorgvuldig om met de eigen resources, de medewerkers. Niet alleen op korte maar ook op lange termijn. Dat levert meer op voor de medewerker en de organisatie. Wij zien de organisatie graag als een ecosysteem. In een ecosysteem pas je je continue aan. Doe je dat niet, dan overleef je niet. Die gewenste wendbaarheid wordt in organisaties wel onderkend, maar is daarmee nog niet zomaar gerealiseerd. De wendbaarheid van de organisatie wordt vooral bepaald door de wendbaarheid van de mensen die in die organisatie werken. En die zijn echt niet allemaal zo wendbaar als we graag zouden willen. Dat geldt echter ook voor het aansturingsmodel. Vooral grote organisaties zijn traditioneel ingericht en hebben een aansturingsmodel dat gericht is op controle van bovenaf. Het is echter maar de vraag of dat goed is en goed blijft gaan. Een aantal zaken waar wij in onze praktijk tegen aan lopen:
• Agile projecten in een traditionele omgeving;
• Kwaliteit van sturingsdata is onvoldoende;
• Regelruimte van medewerkers is beperkt;
• Afstand tussen de werkvloer en de bestuurder is groot;
• Beoordelingsgesprekken die gaan over korte termijn resultaat;
• Duurzame Inzetbaarheid staat in de cao’s en strategiedocumenten, maar er gebeurt weinig mee
• Extrinsieke motivatie door bonus cultuur
• Ik versus zij , het fundament voor een angst cultuur
Het is zo maar een korte opsomming van issues. Vaak is het zelfs de optelsom van al deze issues. Hoe ga je dan toch een stap vooruit maken?
• Door een heldere visie te hebben en deze communiceren.
• Door aan te geven wat de impact is van die visie op het werk en verantwoordelijkheden van medewerkers.
• Door commitment te vragen aan de medewerkers op impact. Nu en naar de toekomst.
• Door eigenaarschap af te spreken.
Kortom, het goede gesprek voeren over de toekomst van de organisatie en over de toekomst van diegenen die in die organisatie werken. Logisch toch? En toch gebeurt het veel te weinig. B2Bsure heeft ervaren business consultants die je kunnen helpen om een volgende stap te maken. Neem contact met ons op.