Meer dan 60% van de betalingen is per pin, wat als er een storing is bij de bank?

  • Font size:

shutterstock 114488470

Door: Erik Kriboo, Partner B2Bsure BV – Risk & Insurance management adviseurs

 Risicomanagement betekent goed naar al je risico’s kijken, verzekerbaar maar ook niet verzekerbaar, hiervan een actueel voorbeeld. De laatste tijd lezen we vaak over storingen bij banken. Of het nu een cyberaanval is of gewoon een interne storing, het komt steeds vaker voor. En het komt ook vaker voor dat de storing meerdere banken treft. En dat terwijl er steeds meer betaald wordt per pin, nu al meer dan 60% van alle betalingen. Daarnaast kan een storing bij een bank ook gevolgen hebben voor de online verkopen. Immers een klant die een online aankoop wil doen en niet kan betalen betekent een gemiste kans. Risico’s die horen bij het huidige moderne betalingsverkeer.

Dat vind ook Michel van Bommel, secretaris betalingsverkeer Detailhandel Nederland; “De impact van deze verstoringen op de gehele betaalketen is groot. We doen bijvoorbeeld zo’n 11 miljoen betalingen per dag. Dat zijn er meer dan een miljoen per uur. Als er even niet betaald kan worden dan heeft dat grote gevolgen” aldus Michel van Bommel. Inderdaad hele grote gevolgen voor jouw omzet!

Kan je er iets aan doen? Ja zeker! Het is belangrijk na te denken over alternatieven. En die zijn er. Zeker niet optimaal maar een alternatief is beter dan een gemiste kans. Een alternatief voor een betaling aan de kassa in de winkel is bijvoorbeeld een eenmalige machtiging. Dat is een voorgedrukt formulier waarop je het bedrag invult en de klant laat tekenen. Met dit formulier kan je achteraf de betaling incasseren. Bespreek deze mogelijkheid met je betalingsverkeer aanbieder. Een alternatief voor online verkopen is bijvoorbeeld het aanbieden van “Afterpay”. Dat is betalen achteraf. Ook niet optimaal maar alles beter dan “nee” verkopen. Kortom in het kader van risicomanagement is nadenken over dit risico geen slecht idee.