Door: Erik Kriboo Partner B2Bsure BV – Risk & Insurance management adviseurs
Heeft u alle bedrijfsrisico’s scherp en betaalt u niet teveel premie? Procurement en verzekeringen, 10 tips die u kunnen helpen bij het opnieuw inkopen van uw verzekeringen.
1. Wat betekent Procurement?
Procurement omvat alle activiteiten die te maken hebben met de inkoop van goederen en diensten. In dit artikel geven wij uitleg over de begeleiding bij de inkoop van verzekeringsdiensten. Er zijn twee soorten diensten die door bedrijven ingekocht worden; enerzijds de makelaar of tussenpersoon, anderzijds de verzekeringsportefeuille.
2. Kies de juiste partij
Het inkopen van potloden is niet hetzelfde als het inkopen van verzekeringen. Kies dus een gespecialiseerde organisatie in plaats van een algemene procurement organisatie om het beste resultaat te bereiken.
3. Transparant
In de premie die u betaalt voor uw verzekeringen zit provisie voor uw intermediair/makelaar. Koppel de beloning voor uw intermediair/makelaar los van de premie. Kies voor een transparant en onafhankelijk model waardoor u inzichtelijk krijgt wat uw intermediair/makelaar kost. Dan is ook zijn advies objectief en vrij van perverse prikkels.
4. Procurement loont!
Niet alleen omdat u zeker geld gaat besparen, maar ook omdat inkoopprocessen verbeteren, voorwaarden en condities aangescherpt worden en u inzicht krijgt in de markt zodat u bij een calamiteit snel kunt overstappen naar een andere leverancier/verzekeraar.
5. Kies voor kwaliteit
Procurement geeft u ook meer inzicht in de achtergrond van uw leverancier. Als het niks mag kosten gaat het vaak ten koste van de kwaliteit. Reputatieschade door een “verkeerde leverancier” komt op het conto van de CFO.
6. Zorg voor een goede strategie
Beslissingen over inkopen en uitbesteden horen op strategisch niveau genomen te worden. Wat willen we uitbesteden en wat willen we bereiken? Eerst de processen rondom de inkoop van verzekeringen inzichtelijk maken en dan uitbesteden!
7. Zorg voor een win-win situatie
Kijk ook naar een win-win situatie met de makelaar. Door hem te laten delen in de besparing of door hem te belonen voor betere voorwaarden of condities.
8. Bespaar op de juiste zaken
Let op de totale kosten van de inkoop van verzekeringsdiensten en risk management. Besparingen zijn ook te bereiken door bijvoorbeeld de interne organisatie te ontlasten, processen te vereenvoudigen, etc.
9. Hoe staat het met uw contracten?
Goed contractmanagement en SLA’s (Service Level Agreements) zijn een noodzaak. Vaak is het contract nog niet gesloten of de dienstverlening van de leverancier wordt al aangepast in uw nadeel.
10. Nieuwe aanbestedingen
Met enige regelmaat uw verzekeringsprogramma opnieuw aanbesteden is verstandig, echter niet elk jaar. Om te voorkomen dat u alleen als “prijskoper” wordt gezien en belangrijke verzekeraars geen offertes meer willen uitbrengen. Wacht niet tot het einde van het jaar. Contracten zijn veelal tussentijds opzegbaar!